joi, 11 decembrie 2014

De ce este mai ieftina mobila in serie decat cea la comanda ?

Pentru putini mai e un secret ca lucrez in domeniul accesoriilor de mobila. Cel mai des in domeniul acesta ma lovesc de urmatoarele neajunsuri:

- lipsa informarii din partea consumatorului final (si pana la un anumit punct nici nu prea are de unde sa se informeze)
-lipsa informarii din partea producatorului de mobila (pei doar suntem romani si le stim pe toate. Nu toti sunt la fel dar cei ce sunt nu recunosc)
- lipsa puterii de cumparare, dar asta e legata de primele 2 puncte. Exista lucruri de calitate pe care le poti cumpara si cu bani mai putini decat pretul cocainei.
Articolul de mai jos a fost scris acum 2 ani dar inca e de actualitate. Asa incepe o serie de articole despre mobila si ce sa urmariti cand cautati sa cumparati mobila.
Marea dilema a clientului de mobila! De ce e mai ieftin in magazin decat cea la comanda ? Voi incerca sa raspund transparent pentru o buna intelegere a acestei probleme.
Exista o serie de factori logici pentru aceste diferente.

  1.   Un proiect- o mobila, un proiect – sute de mobile! Orice mobilier are nevoie de o faza de proiectare. Un proiectant si programul de calculator pe care il foloseste trebuiesc platiti. Insa un proiect poate fi transformat in mobilier de un infinit de ori. Dar acest lucru se intampla doar la mobilierul in serie! Pentru mobila la comanda proiectantul “are de lucru” la fiecare proiect. Exista cazuri in care un mobilist la comanda are angajati chiar mai multi proiectanti decat un producator in serie! Implicit costurile cu mobila la comanda sunt mai mari.
Luand un exemplu in care un proiect „costa” 10 euro (o fractiune din salariul proiectantului + o fractiune din costul programului de proiectare). Acesti 10 euro se vor regasi in costul mobilei la comanda. Dar daca produc acest proiect de 1000 de ori ? Atunci costul transmis unei garnituri de mobila este de 10 euro/ 1000 garnituri = 1 eurocent, sau 0,01 euro. 45 de lei versus 4,5 bani.

  2.  Optimizare si culori
Mobila din PAL melaminat vine debitata (taiata) din placi de PAL. Acestea se produc la dimensiuni standard. Idealul ar fi ca toata placa de PAL sa se consume. In realitate insa exista pierderi. Un mobilist in serie produce la foc continuu cateva modele de mobilier. Exista mari sanse ca resturile de la un proiect sa fie valorificate la alte proiecte. Mai mult decat atat, in faza de proiectare se tine cont de acest aspect. O serie de dimensiuni ale mobilierului finit sunt date tocmai pentru a “incapea mai bine in coala de PAL”. Astfel se elimina resturile. Din acest motiv, o usa de la un corp poate avea la fel de bine dimensiunea lateralei sau o laterala de dulap este identica cu un tavan sau fund (duc extrapolarea la absurd pentru a o intelege toata lumea).
Intrebare fireasca: de ce nu poate face un mobilist la comanda acelasi lucru?
Raspuns: Pentru ca acesta lucreaza cu sute de culori (dupa preferintele clientilor) pe cand mobilistul in serie nu lucreaza cu mai mult de 10 culori de PAL. Exista sansa ca un rest de culoare folosit de un mobilist la comanda sa nu poata fi folosit decat peste cateva luni sau chiar ani. Insa mobilistul la comanda a platit de mult placa de PAL! Cat despre „tinutul cont de dimensiuni pentru a incapea in placa de PAL” – e mobila la comanda. Atunci cand „croiesc” mobila dupa un spatiu nu mai e loc de optimizare a dimensiunilor. De asemenea exista posibilitatea ca pentru o mica bucata de material sa consumam nu una ci doua placi de PAL. Si iata cum ne-am trezit cu un rest de aproape o placa de PAL. Nu mai trebuie sa spun ca placile de PAL se vand la bucata nu la centimetru patrat!
Resturi = pierdere= consum=pret mai mare

3.    Echipamentele folosite
O masina din 1990 consuma mai mult decat una din 2014. E o regula stiuta de toti. La fel se intampla si cu aparatele electrocasnice dar si cu echipamentele de tamplarie. Cele mai noi costa mai mult si nu si le permit decat cei mari! Adica mobilistii in serie. Si din nou au un consum mai mic. Daca luam in calcul si principiul contabil de amortizare a utilajului      ( impart valoarea acestuia la un numar de zile medii de folosinta) calculul devine interesant din nou.
Avem un utilaj care costa 10 000 euro. Dorim sa il amortizam in 1000 zile. Adica amortizam cate 10 euro pe zi. Acel utilaj poate produce 2 garnituri de mobila pe zi (la un mobilist la comanda) sau 100 daca produce in serie. Comparam din nou 5 euro/ garnitura cu 1 eurocent/ garnitura. Acelasi un eurocent!
De multe ori mobilistii la comanda nu isi permit echipamente profesionale si ajung sa achzitioneze scule mai putin profesionale. Mai ieftine dar cu o durata de viata mai mica. Daca stam sa facem comparatia insa ajungem din nou la un cost mai mic/zi pentru mobilistul in serie!

4.    Productia in sine
Procesul de productie este mult diferit. Producatorii in serie lucreaza pe linii automatizate cu CNC-uri.  CNC-ul este un mini robot care odata programat stie sa prelucreze materialul mai repede si mai exact decat un om. Astfel o linie de productie arata cam asa: placile de PAL vin stivuite pe un palet, sunt taiate deodata pentru ca circularele mari si eficiente pot taia mai multe placi deodata. Placile sunt ridicate cu ventuze spre linia de CNC-uri unde sufera prelucrarile tehnologice. Apoi se aplica cantul si in final se ambaleaza in carton.
In comparatie, un mobilist la comanda:
2 oameni taie cate o coala de PAL odata. Timpul necesar pentru taierea a 10 coli este de 2 –4 ore. Aceleasi coli pe un circular in pachet, automatizat dureaza aproximativ 5 minute. Dar mobilistul la comanda lucreaza mai incet pentru a evita greselile: pentru el fiecare placa e diferita! Doar e mobila la comanda!
Apoi cantuieste la fel bucatile de PAL si trece la etapa urmatoare. Gaurirea si prelucrarea se fac manual, din nou mai incet, ca sa evite greselile. Apoi mobila se asambleaza de proba in atelier.  Un mobilist la comanda de dimensiune mica –medie produce 2 garnituri de mobila in medie in 1 zi. Un mobilist in serie produce 1000 de corpuri adica aproximativ 200 de garnituri pe zi!

5.  Specializare si servicii auxiliare
Henry Ford spunea: „clientii pot cere orice culoare pentru masina Ford Model T atata timp cat culoarea ceruta este negru”. In serie inseamna tocmai asta: In serie! Daca am un spatiu de 2 m si mobilistul nu are decat corpuri de 900 mm, pot folosi 2 astfel de corpuri. Ne ramane un gol de 200 mm. La comanda in acel spatiu mai pot include si un cos jolly de exemplu (150 mm). Dar e La comanda!
Revenind la procesul de fabricatie. Povestea noastra s-a terminat cand mobilistul in serie impacheta bucatile de mobila in carton si le trimitea spre magazine. Mobilistul la comanda insa asamba mobila in atelier, o incarca in masina si o livra la client, unde o si monta. Deci implicit costuri suplimentare. Pentru mobilistul in serie costurile s-au oprit in magazin. De aici vine clientul si isi ia marfa acasa. Mai nou, unii mobilisti o si transporta acasa. Dar montajul se face doar contra cost sau cade in sarcina clientului. Acelasi lucru se poate spune despre schimbarea unor culori sau accesorii folosite. Din 2 usi nu vom putea face 2 sertare sau invers. La mobilistul la comanda insa acest lucru este posibil, procesul de proiectare facandu-se impreuna cu clientul.
  6.  Materiale folosite
Luati in mana prima ruleta care va iese in cale. Masurati grosimea materialului din mobilierul la comanda – 18 mm. Aceasta este grosimea standard folosita de mobilistii la comanda. Cei in serie insa folosesc material de grosime 16 mm – tocmai pentru a reduce costurile. Materialul de 16 mm este identic ca aspect insa in timp el nu va rezista la fel ca un material mai gros. De asemenea PAL-ul distribuit mobilistilor in serie este produs special pentru acestia si doar o fata este colorata. Spatele este de culoare alba de multe ori (albul este mai ieftin decat culoarea). Fetele de usi, spatele sertarelor, usilor de dulap vor fi de cele mai multe ori albe pe spate!
Daca tot ati mers pana intr-un magazin care comercializeaza mobila in serie va rugam sa cautati si bucatarii cu sertare metalice cu laterale duble, compartimentate, si amortizate. Nu prea veti gasi! Acest sertar desi nu costa o avere, nu este folosit in serie pentru ca este de 10 ori mai scump decat o glisiera pe role cu mecanism auxiliar de amortizare. Pentru mobilistii la comanda insa aceste sertare sunt aproape un standard cand vine vorba de bucatarii. La comanda si de calitate! 
7.  Negocierea Pentru ca v-am pus pe drumuri, va rog sa intrati si in prima reprezentanta auto care va iese in cale. Consultati pretul expus pentru primul model gasit. Spuneti ca o vreti acolo pe loc si platiti cash! Pretul va mai scadea cu cateva procente! Apoi spuneti ca doriti 100 de bucati pentru un parc auto. Oare cat va mai scadea pretul?
Acelasi lucru se intampla cu furnizorii de materiale pentru mobila. Un distribuitor de PAL oferta un pret pentru o placa si un alt pret unitar pentru un vagon de placi de PAL! La fel se intampla si cu balamalele, glisierele, manerele sau orice alta componenta. Economiile pot ajunge chiar la 50% comparand situatiile la unele repere. In medie insa doar la PAL se economisesc aproximativ 30%.
Aceste 7 capitole sunt doar un inceput simplu si clar in acest moment. Sunt sigur ca motivele pentru care mobila de serie este mai ieftina sunt mult mai multe.
Sa fiu inteles: nu critic nici mobila de serie nici cea la comanda. Compar o mobila mai accesibila la pret dar cu conditia „o iei asa cum este” cu una care costa mai mult dar este croita dupa nevoile si gusturile noastre.
Daca aveti intrebari sau alte motive pentru diferente, nelamuriri sau corecturi in legatura cu ceea ce am scris, va rog sa mi le semnalati! Schimbam pareri ! 

Niciun comentariu: